Thursday, 23 May 2013

Bagaimana Kobis Terbentuk - Part 2

Sambungan from Part 1,

Semakin hari semakin berkembang besar, lipatan juga semakin banyak. Biar gambar sahaja yang menceritakan..tak mao banyak2 coleteh..:)





Berdasarkan tarikh2 yang direkodkan;

29/4/13 

2/5/13

9/5/13

11/5/13 -Kaler pun dah menjadi hijau kekuningan. Almost ready..dah boleh harvest kalau nak..:)

22/5/12 -  Hari yang dipikir untuk mengutip hasil yang pertama...

Selamat dituai..alhamdulillah. Kalau dibeli nie mahunya dalam $4.00 = +/-RM6.50 kerana masih belum dalam musim kobis... inshaallah yang lainnya juga sedang menyusul.. Kurang2 seminggu sekali bolehlah dipetik dari batch nie..kemudian the next batch pulak will be ready in 1-2 months..inshaallah.

So sbg conclusionnya  pembentukan kobis nie mengambil masa lebih kurang sebulan lah hingga boleh dituai..
 

41 comments:

  1. subhanallah...segarnya hasil dari ladang sendiri...rasanya mmg manis,kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..mmg rs manis dan fresh gitu kak..:)

      Delete
  2. assalam.. rasanya kalau akak dapat tanam menjadi macam ni... hmmm happy sesangat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kena cara boleh tuh kak..inshaallah..

      Delete
  3. unik..kan geram tgok..sehat aje

    ReplyDelete
  4. Tak sia sia singgah Blog Fiji...tau jugak usia kobis...hehe
    UA dia mmg hijau gitu eh...kalau kat sini warna putihkan kobis ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hijau yg kat luar tuh jer okje..dlm putih gak..yg dijual dibuang kulit hijau tuh>>>:)

      Delete
    2. Hehe...ohhh ye ke?....sian mak!

      Delete
  5. Assalam Ummu..
    wah! cantik plak bila tgk perkembangan kobis membesar ni..selama ni tau makan je...hehe..
    subur je kan, hijua.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie..
      hmmm..seronok sebenarnya tgk bagaimana ia terbentuk...

      Delete
  6. seronoknya dapat tuai kobis sendiri. kobis yg segar mcm ni makan mentah pun sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh rini..buat ulam pun sedap...:)

      Delete
  7. salam UA, rasa mcm tgk national geographic la pulak...hebat benar ciptaanNYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ana..national geographic bergambar nie..:)

      Delete
  8. assalamualaikum ummu...
    nani datang sini, jenguk pagi.. hari ni bos lom sampai lagi.. so nak bw jap.. smlm tengah hari ngan petang baru dpt bw... ummu lunch apa hari ni? sayor kubis ye...
    memang nampak segar bugar kubis ummu tanam ni... best kan.. perkembangan yang sangat baik... sihat mcm tuan dia juga.. hihih.. ok lah ummu.. salam sayang dari puchong.. take care.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam nani...
      tadi lunch nasi goreng jer ..leh mkn 2 kali..heheh..taruk sayur kobis dlmnya...hehehe sedap...take care nani..

      Delete
  9. salam ummu..jelesnya akak..haha...Akhirnya berjaya...tahniah..Ari tu akan ada je cuba atanam tapi masih belum berjaya...dh rasa putus asa gak..Tapi semangat datang balik bila tengok ummu punya...Bye nak g kebun jap nak semai kobis...mudah2an berjaya tak macam ummu pun takpe janji hidup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak...
      jgn patah semangan kak..teruskan mencuba..inshallah mana tau rezki akak kan...jgnlah letak tengah panas sgt..nanti susah nak hidup..:)

      Delete
  10. salam UA….alohhhh geramnye tgk kpbis dia. psstt!!!UA nanti blk Malaysia nak dok mana? bgt deh ros nak jd jiran, heheh senang dpt supply sayur fresh. Ros tlg masak utk UA takpe ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ros..
      nak dok kat tepi umah ros..tp ms tuh takder laman dah kot..heheh..psssttt..kalau bersara kan nanti leh lah carik umah ade laman luas kan....

      Delete
  11. Assalam ummu,
    Wah mahalnya kobis kat sana sampai RM6.50...bila tanam sendiri memang jimatlah kan.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam mia..
      betul tuh ..kalau bkn musim mmg mahal wpun yg local..sbb tuh elok tanam sendiri jer..:)

      Delete
  12. Wah! look so fresh! I seldom get big cabbage.....selalunya dimakan ulat....sigh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. at least u managed to plant cabbage there ..org lain still trying...:)

      Delete
  13. Replies
    1. the taste was very good n fresh..:)

      Delete
  14. assalammualaikum dik,
    alhamdulillah dah selamat dituai, dah dapat hasilnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak..
      alhamdulillah..taklah lama sgt nak tnggu kan..

      Delete
  15. Assalamualaikum Ummu,
    Ni kalau K.Sham, buat salad mkn ngan roti je ni.
    Kruk krak kruk krak.. alahai..
    Berangan lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak sham
      mcm letak dlm burger kan...wak ulam gitu pun sedap kak sham..

      Delete
  16. As salam ummu,
    Tgk kobis yg ummu tanam ni memang rasa teruja sgt nak cuba tanam tp cuaca kurang sesuai. Dek kerana ummu dah biasa tanam kobis, saya nak tanya ni... Daun kobis yg hijau tu rasanya sama tak dgn kobis yg bulat tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry
      daun yg hijau kat luar tuh orang tak makan che adry..sbb agak keras..bila buang yg tuh yg didalamnya taklah hijau mana..rangup dan segar gitu..:)

      Delete
  17. Tgk kubis yg dituai tu, sambil berangan makan celur kubis dgn budu...
    Dah lama tak makan kubis mcm tu, yg ada jual kat sini tak berapa sedap, keras... so mmg jarang beli kubis kat sini..
    Lama juga la proses dia nak menggulung rupanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg sedap kan kalau buat ulam...
      biasanya kalau kat cold country bkn kobisnya lagi murah n fresh kan....tak sangka lak keras gitu...

      Delete
  18. kembang... kuncup kuncup kuncup masuk mangkuk. Amazing. Saya pun sama cam sis Bijen, serik nak beli kubis kat sini sebab keras sangat sangat. Nak potong pun kena pakai gergaji haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh...kuncup2...klakar ayat tuh...
      macam mana boleh jadi keras camtuh yer..agaknya kobis dorang tuh besar sgt kot...

      Delete
    2. Serious keras macam kayu, berpeluh nak potong (dan terkejut tak sangka boleh keras lagu tu). I pun tak tau la apa guna kobis keras kat sini, depa pickled jer kot.. takder la besar sgt pun, tapi berat kemain.

      Delete
  19. bagus la blog ni.. x bnyk ckp.. aku lebih suke tgok gambar then baca ckit2.. tq admin.. nice one.. semoga trus maju

    ReplyDelete
  20. akk ada tanam kobis juga..agak2 dari hari menyemai hingga sekarang..baru nak jadi bulat..ada dlm 3 bulan..lama betul..mungkinada yg tak cukup zat lah tu..tak sabar nak memetik

    ReplyDelete
  21. boleh ke kobis ni tnm dlm pasu.umah x ada tanah cam ni laaaa. :-(

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads