Wednesday, 17 April 2013

[Wordless Wednesday] Ulam Raja Perintis Dibumi Pasifik


Benih kiriman Nadia, diterima dan semai pd 16/2/13

Cambahan 5 days later

2 minggu usia

Slps dialihkan kedlm bekas - usia sebulan

Hampir 2 bulan usia - ready for harvest

Fresh ulam raja, sedia untuk dinikmati..

50 comments:

  1. Saya dulu tak makan ulam raja bila terbau daun. Tp la ni makan sebab tak sengaja termakan. hehe......Sedap juga. nk lagi sedap makan cicah budu. Kann.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..sedap ulam raja nie..cicah sambal belacan pun sedap ...

      Delete
  2. UA Okje dah nampak budu kat tepi tu....mesti makan meletop letop ni hehe

    Gitu rupanya benih Ulam raja tu eh....maklum le UA, OKje ni buta sayur haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg meletop2 okje..sib baik nasi dah siap buh byk2 awal2..kalo tak bertambah2 jd pengsan kan nanti...hhehe

      Delete
  3. Ulam raja salah satu ulam yg kakak suka ummu. Ada cerita gelihati tau. Jiran kakak India tanam bunga tahi ayam daun dia seakan-akan daun ulam raja, kakak boleh kata "you tak makan ulam ini ke?" Sekali dia kata ini bukan ulam tapi pokok bunga. Tak lama bila berbunga kakak ketawa sendiri..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..lawak sungguh kakak nie..tp daunnya mmg nak serupa jgk..:)

      Delete
  4. kawan saya kata, buat urap ulamraja sedap, tapi sy pun belum cuba

    ReplyDelete
  5. Wah.. makan dengan budu ke tuu..

    ReplyDelete
  6. wah..makan dengan budu ya...hehehe

    ReplyDelete
  7. tang budu perah liamu tu yg tak tahan tgk hehe

    ReplyDelete
  8. salam UA, apa komen aidan ulam raja cicah budu ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tak paham apa2 psl ulam nie ana..so tak ckp apa2lah..:)

      Delete
  9. Ulam raja klu mkn camtu saya x bpa pandai tp klu tumis dgn udang kering mmg mantap....tp bukan ulam lah namanya...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy lak tak tau makan selain sbg ulam..:)

      Delete
  10. wah...suka nya makan ulam raja ni... buat awet muda ni Ummu...hehe.. erm! cecah budu sedap kan?..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. cecah budu ker sambal belacan ker..mmg sedap atie...:)

      Delete
  11. sedapnya.....nak pula dapat makan dengan laksa....mmmm...memang layannn.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ngan laksa ker yan..tak pernah cuba lg tuh..:)

      Delete
  12. Assalamualaikum Ummu,
    Terujanya tgk ulam raja sampai ke sana.
    Next plan.. ulam raja sampai ke bumi Kuwait.

    P/s;
    Dah masuk list.. benih utk dibawa ke sini selepas balik raya nanti.
    Insya'Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak sham..
      bagus..sgt bagus idea tuh kak sham...harap2 nanti dapat hidup sibur beranak pinak kat sana..:)..byk bwk sket benih tau.takutlah apa2 kan nanti....good luck...:)

      Delete
    2. Terima kasih Ummu..
      Bi'iznillah.. insya'Allah..

      Delete
  13. terliur pulak sy tgk ulam raja...dah sebulan takde ulam ni..tengah tunggu membesar..awk mkn lawan dengan apa ni..sy kalau ikan bakar kosong pun dah beres

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy makan ngan telur rebus, ikan rebus cicak budu jgk..mmg terangkat..:)

      Delete
  14. ada ikan bilis goreng tumbuk + bawang hiris + perah limau + kelapa goreng + ulam raja hiris + cili hiris ..makan ni dah cukup lauk utk akak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah.mcm best jgk nie kak mar ..campur2 nie...berselera gak tuh..:)

      Delete
  15. Assalamualaikum ummu...
    wat per tu? haiipppp tido petang ek? hihihi.. kita ni bizi tahap gaban pepagi tadi... skrg baru leh BW ... ni page pertama nani buka tau... terus buka makyong.. :)
    wahhhh fresh ulam raja.. cepat je boleh tuai ye.. 2 bulan je.. kita nye cili belum berbuah.. dah semai baja biji2 hijau tu.. :(
    >> nak tanya.. skrg ni nani ada simpan benih capsicum.. nani amik dari buah capsicum fresh tu.. boleh terus nani semai ke? atau kena simpan sampai kering biji tu baru semai? camne tu cikgu? anak murid mintak bimbingan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam nani...
      penat dah tido2..tp selagi bujang senang tuh tak tido atau bz ngan benda lain..mmg tak leh nak tido ngan aman..huhuhu

      kalau dr benih yg fresh mmg lagi bagus nani utk capsicum..boleh cepat tumbuh tuh inshaallah..alaa kering sket jer lah takut dimakan binatang kan..heheh

      Delete
  16. ummu..buat kerabu pun sedap jgk..

    wah..ada budu lagi kat belakang ulam tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerabu yer kak..nanti buat nasi kerabu nanti leh letak ..

      heheh..takder sambal belacan kan..:)

      Delete
  17. Oo.. cicah budu ek?
    nampak kat belakang tu macam bukan sambal belacan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'a..malas nak b uat sambal belacan ..tak cukup bahan..:)

      Delete
  18. assalammualaikum dik,
    waah segarnya ulam raja dibumi fiji.bunganya pun cantik tu.limau purut dulu tak idup ke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak...
      limau purut tak tumbuh kak..kak semai beberapa kali jgk..semuanya tak menjadi..takder rezki kot...

      Delete
    2. ooo..ok, bekas tempat menyemai tu hari hari siram, kalau benih tu masih ada disitu, limau purut sama dgn jambu batu, lama tumbuhnya..limau purut benih yg sama akak kirim dulu , akak semai dalam pasu, dan kambus dgn tanah nipis, sentiasa siram..seminggu yg lepas dah nampak ia, mula keluarkan akar..kalau ada benih lagi cuba taburkan di tempat yg sentiasa lembab.

      Delete
    3. yer ker kak...takpalah kak..thanks nanti sy cuba semai lagi..sbb dulu pun semai ms musim hujan..kira lembap lah jgk cuaca utk bercambah...benih byk lg tuh dont wori...:)

      Delete
  19. ulam dgn budu mmg sedap sungguh lah wei

    ReplyDelete
  20. hehe.....ros pun ada lagi stok ulam raja. kat sini beli $1 blh buat jamu org kenduri arwah (byk nya nak citer)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer ker ros...murah giler...takyah tanamlah gitu...:)

      Delete
  21. waa bestnyer ulam raja...saya kat sini susah nak jumpe ulam raja...selalu makan kat kampung jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya kena tanam sendiri kot dlm bekas kalau nak mudah kan...:)

      Delete
  22. knor suka buat kerabu..ulam raja jarang beli..tapi kalau mkn di luar..ada ulam selalunya ambillah sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya kalau mkn kat luar tuh buat ulam ngan sabal belacan sedap kan...

      Delete
  23. yeayyy!!sedapnya ulam raja :))))) cicah budau plak tu :)))

    ReplyDelete
  24. jeles jeles... ulam raja cicah budu lagi, bessst nyerrrr :)

    ReplyDelete
  25. wah best best.. tak hilang melayu walau duduk kat negara mana pun..

    ReplyDelete
  26. WOW i LIKE ... selamat menikmati ulam raja...

    ReplyDelete
  27. Salam Ummuaidan,

    Wah, tentu bertambah nasi berulam raja dicicah budu!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads