Sunday, 21 April 2013

Rezeki Baja Terbaik Percuma

Kisah baja lagi....(jgn naik muak yer..:)

Alhamdulillah hasrat untuk mendapatkan baja tahi ayam akhirnya tercapai. Pengusaha ayam yang selalu membekalkan ayam halal kepada kami bermurah hati memberikan 5 guni baja tahi ayam secara percuma..awalnya nak beli..namun rezeki kan...

 5 guni baja baja tahi ayam daging yang sangat berharga untuk kebun kami..

Dilonggokkan didalam kawasan kebun, tahi ayam bercampur dengan habuk kayu.  Sudah ready untuk digunakan kecuali yang sebelah kira kena tunggu sedikit masa lagi.

Dapatlah kiranya digunakan untuk tanaman kebun musim yang lebih sejuk seperti kobis, brokoli dan  bunga kobis..inshaallah, bila balik dari percutian  nie dapatlah digunakan untuk tanaman nannti...semoga semakin subur...:)

Kebaikan baja tahi ayam :
1- Kaya dengan unsur Nitrogen(N), Fosforus(P) dan Kalium(K).
2- Bebas bahan kimia punca pencemaran.
3- Menggalakkan kehadiran mikroorganisma baik penyumbang kesuburan tanah.
4- Memperbaiki pH,tekstur dan pengudaraan tanah.
5- Mengekalkan kesuburan dan kelempaban tanah.
6- Selamat digunakan tanpa menjejaskan kesihatan pengguna.
7- Sesuai untuk pembajaan bagi semua jenis tanah dan tanaman.

(ref : here)

>>AUTO PUBLISH, any komen akan dibalas kemudian, inshaallah.

15 comments:

  1. alhamdulillah..wahhh!!makin suburla sayur2 Nor nti :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah rezeki rezeki bagi kebun ummu...sy semalam baru jer g kedai barangan plastik..tengok2 pasu plastik untuk kobis...beli baja tahi ayam..se pek dlm 500gram dah rm3.80..terasa mahal pulak bila ummu dpt free..:D

    ReplyDelete
  3. lepas ni apakata bela ayam pula...hehehe

    ReplyDelete
  4. Makin suburlah segala tanaman tu semua kan :-)

    ReplyDelete
  5. Tahniah kak. Tabur jangan tak tabur di kebun tu. Cuma kenalah tunggu 2 minggu kebun reda daripada kepanasan tahi ayam. Heheh.

    p/s: Boleh juga buat bahan dalam kompos agar sisa tanaman cepat jadi kompos. Baja tahi ayam ni panas sifatnya.

    ReplyDelete
  6. bagusnya...orang2 kat fiji.....baja pun di beri percuma ye....lepas nie gemuk2 lagilah sayur2 ummu he heee.....

    ReplyDelete
  7. baja ori...takde bahan kimia..makan sayur pun selamat..
    masa kecik2 dulu..mak ayah guna baja tahi ayam,kambing,lembu utk sayur2an..

    ReplyDelete
  8. salam ummu, susah nak dapat baja tahi ayam kat a/setar...apa lagi nak dpt percuma...hehehe...meriah la sayur2an kat kebun yg dah sedia subur tu..

    ReplyDelete
  9. alhamdulillah makin subur le tanaman ummu.

    ada juga yg bermurah hati

    ReplyDelete
  10. Salam Ummuaidan,

    Wah, banyak tu, dapat percuma pulak. Mak Aji dulu pernah ke kandang lembu milik keluarga benggali untuk mendapatkan tahi lembu untuk dibuat baja, berguni2 banyaknya, memang subur tanaman, cuma kena tunggu kering sikitlah, kurang sikit baunya!

    ReplyDelete
  11. Untung dapat baja ni kan, the best. Teringat kat kampung dulu nenek selalu pakai baja taik kambing tapi tak boleh untuk semua pokok, panas katanya.

    ReplyDelete
  12. wah seronklah nak bertanam macm ni, pasti hiduop subur nantikan !

    ReplyDelete
  13. wah sukalah dapat baja bagi yang minat berkebunkan UA.....

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads