Monday, 15 April 2013

Bagaimana Kobis Terbentuk - Part 1

Sebelum berkebun sendiri, tidak pernah membayangkan atau melihat bagaiman kobis bulat terbentuk..yang tahunya kobis yang dah siap tertutup, bulat dan sedia untuk digunakan. Setelah menanam sendiri, alhmadulillah dapat jugak melihat bagaimana sayur yang menjadi feveret kebanyakkan kita terbentuk dari awal hinggalah sempurna.

Hari ini inshaallah dikongsikan beberapa foto bagaiman kobis bulat terbentuk diperingkat awal..

 Dalam  bulan Januari kami mula menanam kobis  nie..setelah 2 bulan lebih barulah ianya mula terbentuk..perhatikan daun semakin melipat kedalam

 Lapisan demi lapisan mula menutupi satu sama lain

Semakin ketara dengan lebih banyak 'folding'..pada pada peringkat nie helaian kobis masih lagi lembut dan tidak padat.

Inshaallah kita akan mengikut perkembangan pembentukan kobis ini hinggalah ready untuk dituai. Walaupun cuaca belum menjadi lebih sejuk, namun kobis boleh terbentuk sekiranya ditanam ditempat yang tidak terkena cahaya panas yang terik..eloknya di letak dibawah teduhan..


45 comments:

  1. Subhanallah..Ida ingatkan daunnya memang sedia tumbuh bergulung...rupanya tidak ya...

    ReplyDelete
  2. dah lama tak makan kobis, tanam kobis apatah lagi-sekali pun belum pernah

    ReplyDelete
    Replies
    1. ingatkan kobis tuh sayur yg wajib ade dlm fridge kan..:)

      Delete
  3. salam UA, seninya pembentukan sayur kobis ni...tk penah tgk sebelum ni..

    ReplyDelete
  4. Belum menjadi lagi kobis akak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kobis nie tak susah sgt nak tanam..tp kena cuacalah tak panas sgt...

      Delete
  5. tq ummu...entry mmg ditunggu2...sbb sy pun tengah tanam cabbage sugarloaf..hahah pada cuaca yang sangat panas skang ni...cuma nak tanya...dari awal tanam sampai sekarang..ummu letak pada teduhan ke? atau ada alih2...kobis sy sekarang ni br berusia 8 hari..cuma tak pasti dari peringkat mana perlu diletakkan pada tempat teduh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy actually tanam kobis didalam greenhouse..lps jd dialihkan dr semaian, terus jer tanam kat situ tak alih2 dah..kobis awak kena jarakkan dlm 2 jengkal bila tanam..kalau awak tanam dlm container, tanam satu2..cuba tgk dlm blog MYLITTLEVEGEGARDEN dia ade tanam kobis dlm container sy tgk...

      Delete
    2. okeh akan ke sana membuat penyelidikan..thanks ummu..mmg kena tanam dlm container mcm ni..senang nak alih2...ke tempat teduh

      Delete
  6. bestnya.....dapat tanam sendiri...dapatlah tengok step by step pembentukkan kobis tu kan...?

    ReplyDelete
  7. aaah la baru tau daunnyer tu terbuka dulu ek...ingatkan dia bentuk bulat dari awal...

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun tuh mcm pucuklah yg melipat kedalam lama2 jd bulat..

      Delete
  8. Kalau suhu sejuk lebih cantik kan ummu. Macam bapak kakak tanam tak putih kobisnya tapi hijau dan tak subur besar macam ummu punya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau suhu sejuk sikit mmg sehat dan lagi besar kakak..cepat plak tuh terbentuk..

      Delete
  9. alhamdullillah.. suka tengok perkembangan kobis ni..
    nampak sihat sokmo.. :D lepas ni nak tengok susulan dia sampai
    proses menuai lak.. insyaALLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaallah kalau sempat sebelum terberanak kan dulu..heheh

      Delete
  10. tak pasti soalan saya ni buat ummu gelak ke tak daun tu org makan jugak ker hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. daun tuh kalau muda dan lembut boleh makanlah awak..sedap jgk tuh..heheh

      Delete
  11. dulu2 akak ingat kobis tu mmg berbentuk bulat,sebiji ,bila tumbuh hehe..bila tgk kat Cameron Highlands baru tau hehe..

    ReplyDelete
  12. unikkan si kobis ni..knor suka beli kobis yg masih berwarna hijau segar..yg kecik2 tu lg sedap..manis dan ranggup

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..kalau yg besar tuh kdg uratnya pun besar jgk..

      Delete
  13. seronok tgk daun kobis melipat ke dlm...

    ReplyDelete
  14. Sebelum ni tau makan ja.....baru nampak proses pembentukan kubis.....hehe

    ReplyDelete
  15. pernah tanam....dekat setengah tahun tak katup2 dan tak besar mana. last2 jadi kompos. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. setengah tahun tuh melampau2 tuh..heheh..tak blh panas sgt ..tp ade gak orng tanam yg tlg katupkan kobis nie sendiri..

      Delete
  16. Ooo... macam tu...
    kobis tu sebenarnya folded leaves la..
    bukan muncul seketul bulat... hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. btul tuh ..yg muda2 folded kedlm dan semkin besar & membulat...

      Delete
  17. Best nya...baru tahu proses pembentukan kobis ni..selama ni tahu makan je Ummu..hehe..
    Fresh je tgk...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg gitu pun blh jer tuh kalau nak mkn atie..heheh

      Delete
  18. Asalnya hijau yeh UA... Tak sangka pulakkan....ingatkam mmg sedia Kala putih...buta sayur betullah okje ni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..yg muncul skrang nie bakal jd kulit luar..pastuh dr dlm akan membesar lak..tuh yg jd putih...:)

      Delete
  19. assalammualaikum dik,
    semoga sihat selalu. Best ni tengok kubis membuat bentuknya sendiri.Kalau rajin cuba rekodkan, berapa helai daunnya yg mekar, dan daun yg ke berapa akan mula membulatkan dirinya..hehehe utk.suka2, dan penambahan ilmu..k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalikumsalam kak..
      hehehe..bagus idea akak nie..cuma takutkan tak sempat ngan tak larat jer nak rekodkan..lgpun bila besar sikit lagi..daun tuh akan terbentuk dr dalam tuh kak..sori yer kak..

      Delete
  20. nampak sedap kobis akak...tetiba teringin nak kobis masak kicap dengan telur...YUM

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap tuh..masak air gitu jer pun sedap..:)

      Delete
  21. Nice info... saya pun baru tahu.. jakun jer tgk gambar2 tu....
    kalau petik yg macam tu, boleh tak? ke nanti jadi terbantut pula... hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jer petik..tp sikit jer lah, nanti tak tumbuh balik dah tuh..:)

      Delete
  22. Wow!!! saya pun selalu wondering macam mana kobis ni tumbuh, duk imagine dia keluar bulat2 gitu terus huhuhu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..mesti proses dia slow2 kan..actually sy pun bf this tak pernah tau..:)

      Delete
  23. owhhh...maknanya daun2 dia mngembang dlu,ye..barula dia mnguncup,ngeheheh!!

    ReplyDelete
  24. Salam Ummuaidan,

    Masya-Allah begitu rupanya kobis terbentuk - ramai yg baru tahu ni!

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads