Sunday, 28 April 2013

Hampir 10 Bulan Baru Berbunga

Ditanam pada ujung bulan puasa yang lepas..kalau orang lain dah tak berhabisan mengutip buah buat ulam dan setengahnya dah jadi benih balik, namun kacang botor yang dibawa masuk ke Fiji ini barulah kelihatan berbunga kebelakangan nie..lama sungguh menunggu. Ini baru berbunga, belum berbuah lagi... budu yang reserved nak makan ngan ulam nie pun dah nak abes....:)

Kedua2 tempat yang dutanam kacang botor nie nampkanya berbunga serentak..banyak bunga yang muncul..kalau dimakan burung jugak  pun moga dalam banyak2 tuh ade jugaklah sedikit yang menjadi buah inshaallah. Kalau takder buah jugak, nampaknya cabut buang semuanya tak serabut...dan ucapkan selamat tinggal wahai kacang botor....see you in Malaysia..:)

23 comments:

  1. kacang botor cicah budu sedap nihhhhh

    ReplyDelete
  2. akak suka goreng atau buat kerabu hehe

    ReplyDelete
  3. salam ummu, jangan pulak kacang botor berbuah budu dah abes...hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam @na..
      tuh yg risau tuh .budu nak abess dah nie...:)

      Delete
  4. Assalam Ummu..
    lama juga nak tunggu ye.. awat lama sgt? kot2 tak sesuai dgn cuaca ya dok? kalau dpt sedikit pn jadi lah kan.. menghilang rindu nak makan kacang botor...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie..
      tahler tie..agaknya sbb skrang nie sejk sket tuh yg mula ah berbuah kot..

      Delete
  5. tahniah, ada juga rezeki org Fiji makan kacang kelisa yer

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, rimbun tu :)

    ReplyDelete
  7. Terima kasih UA sebab share bunga kacang botor tu....kalau bukan kat blog ni memang tak mungkin ambik tau kot haha....maklum le ...tau makan je!

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..takper okje kurang2 leh belajar mengenal bunga kan kat blog UA nie..heheh

      Delete
  8. Alhamdulillah Dah berbunga tu..minggu depan ada la tu buahnya...in shaa Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap2 gitulah nadia..kalo dok sy buang betul2 kali nie...:)

      Delete
  9. salam ummu...itulah janji Allah..bila sampai masa dan ketika kalau ia nak jadi maka jadilah dia..Mcm tu jiga kehidupan yang kita lalui baik dari segi apa pun.ajal maut...jodoh pertemuan lambat dan cepatnya semuanya ketentuan dari Allah...macam tu jugak dengan kacang botor tu..sampai masanya ia akan berbuah juga...nasib baik tuan nya sabar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam kak siti..
      betul tuh..kiranya rezki yg ditetapkan tu kalau mmg nak jd milik kita akan jd jgk kan..tunggu masanya yg lambat atau cepat..:)

      Delete
  10. assalamualaikum ummu...alhamdullilah dah berbunga pun..:)

    ReplyDelete
  11. Kacang botor muda cicah budu, wahh marveles. Takpun goreng bercili tu. eishh harap menjadi la buahnya, saya sendiri dah lama jugak tak jumpa kacang botor ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap kan kalau dpt cicah budu..sy pun dah lama tak merasa..moga menjadilah..inshaallah..

      Delete
  12. Salam kenal. . Saya pun ada tanam kacang botol . 2 bulan bru keluar bunga n skang dah ada buah. .mgu dpn bru boleh buat ulam

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal...2 bulan tuh mmg cepat , ni 10 bulan daaa...:)

      Delete
  13. okla tu...boleh jgk mkn buat ulam ntikan..worth tggu lama2 kan :)

    ReplyDelete
  14. 10 bulan...akhirnya ade hasil jugak ye:)alhamdulillah

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads