Saturday, 27 April 2013

Begitulah Seadanya Rezeki Dari Kacang Panjang

Bila kita dah bertanam dan mencapai tempoh kematangan tanaman yang pasti adalah menunggu hasilnya kan. Hari demi hari dok menilik  bila nak berbunga nie..bila dah berbunga bila nak berbuah nie..Bila dah nampak banyak bebunga kembang, namun tak nampak lak  buah muncul menjadi pelik bin ajaib dan hati mesti tertanya2 dimana silapnya kan...

Lihatlah betapa rimbunya pokok kacang panjang nie..betapi banyaknya cangkuk2 bunga yang muncul..namun tidak kelihatan buah2 yang panjang bergayut. Apa sudah jadi adakah perubahan cuaca ataukah pokok menjadi mandul atau apakah kemungkinan2 yang lain..

So happen bila teliti dari dekat, hendak diperlihatkan petunjuk barangkali..rupanya ade buah pada bahagian bawah pokok yang telah sempurna menjadi buah yang boleh dipetik mahupun yang masih dalam proses pembentukan. Teringat akan perbualan dengan seorang auntie yang juga berkebun dirumah..katanya jirannya juga bertanam kacang sepertinya namun tidak mendapat hasil..rupa-rupanya bunga2 dimakan siburung Bulbul.. memang biasa kelihatan bulbul pada pokok kacang nie..namun tidaklah buruk sangka yg mereka amek segalanya.... 

Inilah rezeki dari kacang panjang kali ini yang ditakdirkan untuk kami..Alhamdulillah. Biarpun sedikit namun setidak-tidaknya ianya sebagai petanda bahawa it's not a failure..mungkin masih ade harapan..masih ade rezeki inshaallah kalau memang sudah tertulis...:)

37 comments:

  1. As salam bolehla buat goreng sekali makan ...saya tak boleh makan kacang panjang ni nanti semput

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam...kalau goreng tak cukup tuh ..buat ulam lah kot..:)

      Delete
  2. boleh boh dalam nasi grg tu hehe

    ReplyDelete
  3. bunga kacang panjang dimakan burung species yg awk tolong tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. burung jenis tuhla...sampai atie depa..:)

      Delete
  4. Oh burung pun suka akan bunga kacang juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunga tuh yg dorang suka mkn...:)

      Delete
    2. Kira bunga kacang panjang edible lah macam bunga telang kan :).

      Delete
  5. Kalau yg tersorok burung tak dapat makan itulah habuan utk tuan yg menanam Ummu. Makan bertiga tak perlu banyak-banyak ummu itu kata burung tersebut agaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kelakarlah kakak nie..heheh...mmg rezki burung kan kali nie...:)

      Delete
  6. salam ummu...itulah rezeki nama nya kan..kadang2 kita tak tau yang kita rupanyaterpaksa berkongsi dengan makhluk Allah yang lain...apa2 pun kalau dh tertulis ada untuk kita ianya tetap ada walaupun sedikit...ok ummu selamat berhari minggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti..mmg betul kak siti..apa yg tertulis sebagairezki kita mmg menjadi hak kita..tp kalau dah bkn tuh takyahlah sedih2 ..happy weekend kak..:)

      Delete
  7. Assalam Ummu..
    oh! jdi kesimpulan nya buah kacang kena makan burung ke?? hehehe..
    takpe ada jugak dpt kacang tu walau pun skit..Alhamdulillah, dpt makan sayur kacang..hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie..
      belum jd buah..bunga dah kena makan siap2 ngan burung..:)

      Delete
  8. kacang panjang masak kari dgn udang..ummp sedapnya

    suburnya

    ReplyDelete
  9. Salam UA.......alhamdulilah,ada juge rezeki walau sikit.itula,mcm2 test yg Allah bg kat kita ni supaya kita sentiasa berubah ke arah yg lebih baik. Klau tkg masak,dugaannya masakan xjadi......tkg kebun plak tanaman xmenjadi. But end of the day kita redha semua Allah yg tentukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam mommy ros..betul tuh ros, dugaan menanam camtuh lah..bila dah bkn nak jd rezki kta tak jdlah kan..redha jer lah...:)

      Delete
  10. Tak pe la sedekah kat diaorang...

    ReplyDelete
  11. Kalau macam tu, kira trim biar dia berimbun kat bawah la...ha dapat la satu idea...snake bean saya masih anak2, nanti nak try ajar dia berlengkar kat bawah2 aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..kdg burung2 nie yg kat bawah pun leh nampak lagi..terang biji mata mrk doc..heheh

      Delete
  12. assalamualaikum ummu...
    mak nani datang ni... tapi rumah cam sunyi je... :) kenyang makan kacang panjang ke? nani baru lepas lunch je... masak simple2 je.. kari ikan temenung, sayor sawi tumis dan ikan goreng.. mr mama tumbuk sambal belacan letak tempoyak cicah ulam kobis... makyong makan apa tadi? skrg dah nak dinner sana ye? sibok berkebun ke petang2 ni? hmmmm citer pokok kacang panjang tu, mgkn masih ada harapan kacang tu nak keluar lagi.. sbb ade putik2 bunga tu.. kan... ok makyong.. take care ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam nani..
      wah sedapnya lunch ngan kari ikan gitu..sambal belacan lagi tu..
      malam nie ade walimah kawen..so makan kat kenduri jer lah..mungkin lambat lagi kot tuh cam biasa..aidan dah siap2 bg makan dah tuh..heheh..ok hepi weekend..

      Delete
  13. Yelahkan harus jugak menunggu buahnya, dah penat penat tanam hehe....Dah massk ke UA kacang tu? Masak apa agaknya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaa..lupa lak laa okje..masak dlm nasi goreng jer kot takpun wat ulam heheh

      Delete
  14. baru nak pergi cari kacang panjang utk buat makan dengan laksam hari ni, kan best boleh petik jer dari kebun sendiri :)
    Ishk, tak sangkan burung bulbul makan kesemua bunga2 tu.. tapi alhamdulillah, ada juga sikit yg tinggal utk aidan sekeluarga :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. isshhh..ishhh ..sedapnya buat laksam tuh..sy kalo nak buat kene buat tanam taugeh lak dl...:)

      Delete
  15. Betul lah ummu...kacang sy pun dah matang...tapi buahnya macam terencat sikit...buah mula2 kuar ok..dah masuk kali kedua ni dah x elok

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg cuaca pun leh jd penyebab jgk kan nadia..kalau burung mmg sakit atilah jwbnya..halau dtg balik..

      Delete
  16. Ada jugak rezeki sikit pun kan. Celur cicah sambal belacan pun sedap sangat dah ni UA. kat sini mahal nyer la hai kacang panjang, kacang buncis pun mahal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau kat oversea agaknya yg import kan nas sbb tuh mahal sket...

      Delete
  17. alhamdulillah... rezeki juga tu !

    ReplyDelete
  18. Kacang panjang susah sikit nak berbuah sebab selalu ada sejenis serangga yg makan kacang panjang yg baru hendak membesar tu....
    masa budak2 selalu tolong mak di kebun.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg itulah cbarannhya..nak racun kan tak patut plak kan...

      Delete
  19. ehhh..tetiba teringat yg dh lama k'imi tak mkn kacang panjang :(

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads