Friday, 8 March 2013

Time For Okra

Masa berlalu begitu pantas, terasa cepatnya dari saat menyemai benih pada 19/1/03, dan sekarang 7 minggu berlalu, alhamdulillah bendi yang dilaman kami telah mula membuahkan hasil...the fastest bacth so far, kalau tak silap. Bosan dengan buah bendi yang besar dan berduri (mungkin baka bendi singa), bertukar pula kepada jenis yang saiz sedang-sedang sahaja dan cepat pula matangnya..

Masa untuk menghargai ahli keluarga bendi ini..layan sahajalah gambar2 yang disajikan ..:)

Bunga bendi yang berwarna kuning, saiz agak besar .. sebagai permulaan yang membawa good news.
   
Seminggu kemudian mula menghasilkan buah, dalam masa seminggu juga biasanya buah yang lembut dan saziz yang sedang2 akan ready untuk dipetik.

Pokok2 yang membuahkan hasil, juga bersaiz sedang dan tidak terlalu tinggi. Masih ade yang lewat sedikit ditanam sedang dalam proses pembesaran.

Harvest yang julung kalinya untuk batch ini. Tidak boleh dibiarkan lama dipokok kerana buah akan menjadi keras bila matang...walaupun tidak banyak, sesuaikan dengan kuantitinya...

Dijadikan ia peneman asam pedas ikan wahi.Kesedapan asam pedas yang masih terasa tiap kali melihat kepada gambar..:), ade rezki inshaallah buat lagi.

Kemungkinan bendi yang ade sekarang merupakan batch yg terakhir sebelum musim yang lebih sejuk akan dtg dalam 2 bulan lagi..waktu ini sudah tidak sesuai untuk tanaman tropika ini.

51 comments:

  1. Salam Jumaat....
    Bendi makan dgn sambal belacan pun sodap.....terliur tengo ikan masak asam pedas tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam jumaat
      betul tuh ...cuma sambal belacannya pula yg takder.:)

      Delete
  2. asam pedas..... bestnyaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..bolehlah membuka selera..:)

      Delete
  3. Makan hasil tanaman sendiri dengan masakan hasil air tangan sendiri.. nikmatnya Subhanallah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. semuanya nak kena rajinkan..baru rs berbaloi..:)

      Delete
  4. grg campur telur pun sedapppp..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh..pernah masak jgk kak..

      Delete
  5. Musim bendi sekarang ye. Sedapnya rupa asam pedas tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nie asam pedas yg paling memuaskan hati so far..:)

      Delete
  6. Kacang bendi laan dgn asam pedas meamng mantop ummu. Kakak pun suka. Kalau dapat dari kebun sendiri lagilah puas pilih saja mana satu yg hendak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tuh kak..nak letak banyak mana pun terpulang kepada kita...fresh pun yer..:)

      Delete
  7. best nya... saya suka bendi... pokok bendi sy dah tua... masa tuk semai baru...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah tua mmg elok semai yg baru dah tu..

      Delete
  8. salam ummu...bendi dengan asam pedas ibarat kawan yang tak bolih di pisahkan..hehe..Alhamdulilah balasan yang diberi dari budi kita kepada tanahkan..sekarang ni kak siti tanam bendi yang bewarna merah pulak..tak sabar nak tunggu hasilnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak siti.. asam pedas mahupun kari mmg serasi sangat ngan bendi nie kan kak..wah seronok nanti kak siti dpt bendi merah lak yer...

      Delete
  9. Assalam Ummu..
    Tengok bendi teringat kari..hehe...
    sbb semalam baru masak kari daging resepi campak2..
    cantik plak bunga bendi ni ye Ummu?.. jarang tgk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam atie
      atie letak bendi yer dlm kari..umm selalu gak masak camtuh..

      Delete
  10. ooohh...sedap bubuh bendi dalam asam pedas..ikan wahi tu ikan apa? sedap ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikan wahi tuh ikan besar lautan pasifik..kulitnya agak berduri..masak asam pedas agak sesuai gak..

      Delete
  11. Sedapnya..pnh buat goreng kicap? Sedap gak

    ReplyDelete
    Replies
    1. goreng kicap belum pernah..biasa goreng ngan bwg jer...

      Delete
  12. kak zu pun nk tanam bendi jgk..byk lgi tanah kosong kat umah kak zu ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau byk ruang elok kak tanam bendi nie..:)

      Delete
  13. sedapnya segar dari ladang pula tu....masak kari kepala ikan campur bendi nie....mesti sedap....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kari ikan mahpun kepala ikan..mmg sedap ngan bendi segar nie yan..:)

      Delete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. sodap bendi masak cili nie... dengan nasi panas dan tempoyak...akak fiji ade durian tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. durian takder kat sini zayri..dulu pihak embassy pernah tanam..tp tak maunya tumbuh...tak sesuai kot..

      Delete
  16. sedapnya..
    jeles pulak tengok pokok2 tu membesar dengan sihat.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah..senang jer pokok bendi nie nak membesar.cepat lak tuh..:)

      Delete
  17. Ummu; cepat nya bendi berbuah. Tomato saya tak berbunga pun lagi..tapi tak ingat bila tanam. Kena tanam bendi pula la ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhlah Doc..tak sampai 2 bulan dah berbuah surprised jgk...tomato lambat sket tu..biasa sy tanam lps 3 bln kalau nak berbuah pun..:)

      Delete
  18. celur cecah ngan budu @ sambal belacan pn sedap ni Nor :)

    ReplyDelete
  19. Salam Ummuaidan,

    Buat dalca campur dgn sayur lain sedap tu!! Sana ada tak dalca mcm kita punya tu??

    ReplyDelete
  20. Wah..segarnye! dari kebun terus masuk periuk...

    ReplyDelete
  21. As salam ummu,
    Bendi klon baruyg saya tanam dah pun blh tuai hasilnya. Bendi singa yg ada byk dah saya buang pokoknya sbb dah tak produktif. Bendi singa mengeluarkan buah tanpa putus selama hampir 6 bulan.

    ReplyDelete
  22. I planted okra in my garden last year but I didn't get any fruits.

    ReplyDelete
  23. OKRA MASAK KARI MMG TERBAIKLAH...SUKA KARI KEPALA IKAN...

    ReplyDelete
  24. Bendi singa saya pun tgh gigih membesar. Mmg x jemu makan bendi

    ReplyDelete
  25. sedapnya asam pedas tu... dah la bendi petik sendiri :)
    bendi tu celur+budu pun dah tak toleh orang sebalah... hehehhe

    ReplyDelete
  26. asam pedas ikan wahi...mmm..mcm sedap je. ikan dia banyak tulang tak?

    ReplyDelete
  27. Saya suka bendi, my favourite - sambal atau asam ikan pedas, tapi saya beli jer, malas nak tanam.

    ReplyDelete
  28. Gulp, gulp gulp. untung sangat la petik jer nak masak apa2 anytime, senang.

    ReplyDelete
  29. @QA's mamapapa
    betul tuh kak..mmg sedap..:)

    @ummu madihah
    salam makji...biasa kalau sy buat dalca tak letak bendi guna terung, ubi kentang, carrot ngan kacang panjang jer..heheh

    @pinkycat
    betul tuh..takyah simpan2...

    @adry@daun
    ade bendi klon plak yer..sy bosan dah ngan bendi singa sebab berduri gatal tangan pun yer jgk...

    @dewberry
    maybe the weather not suitable for okra there i guess...:)

    @knor
    masak kari pun sedap..kari ikan letak bendi

    @zamzurina
    betul tuh ..since dok sini tiap2 minggu makan bendi

    @nurbijen
    betul tuh..kalau celur cicah budu..ade telur rebus mmg selamatlah jwbnya...:)

    @ibu qistina
    tulang tuh taklah byk sbb ikan besar..cuma kulit jer berduri

    @stiletto
    u pun suka asam pedas jgk yer.. kalau tanam kena tunggu jgk masanya..beli pun ok asal fresh

    @nastyna
    kadang malas jgk nak petik2 tuh..tgk2 dah jadi keras buahnya..heheh

    ReplyDelete
  30. wahhhh sedapnyo asam pedas letok bendi. feveret ore tu! tp bunga dio lawa la. hihi.

    ReplyDelete
  31. UA ni orang mana eh? rajin jugak masak asam pedas...nampak sedap tu? Tak pernah dengar ikan Wahi tu?

    ReplyDelete
  32. bendi ni mmng feveret KA time2 preggie. Mmg diamalkan. Bendi direbus dan makan bersama sambal. Selain bagus, ianyer juga baik untuk memudahkan proses kelahiran sebab banyak lendir hehehe

    ReplyDelete
  33. asam pedas!!nmpk asam pedas tak nampak dh bendi...hihihi :D

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..

Nuffnang Ads