Wednesday, 27 March 2013

Tanaman Yang Misteri

Daripada benih yang dikirim oleh Kak Puteri Purnama..dalam banyak2 benih yang beliau kirim dulu, tak mention pulak nama benih yang satu ni..ade beberapa bungkusan dalam tissue..


Oleh kerana susah payah beliau menghantar kebui Fiji nie, jadik taknak hampakan serta sia2kan niat baik beliau, tukang kebun pun semailah dalam beberapa minggu yang lalu setelah ade kelapangan..nak tengok apa yang akan tumbuh...

Agak2 dalam hati mungkin benih dari keluarga sawi kot..namun setelah hampir 3 minggu berlalu..makin konpius plak tentang identiti tanaman ini....

Begitu banyak yang ditanam pada batas walaupun tak tahu apakah ia...

 Mungkin bukan sejenis sayuran kan...

Akhirnya berkira2 untuk mendapatkan konsultasi dari Kak Puteri Purnama dan rakan2 blogger yang arif..kalau bukan sayuran boleh dikurangkan bilangannnya dan ruang boleh digunakan untuk tanam sayuran yang lain...

Sekiranya tuan-tuan hamba sekelian ade idea dan arif tentang tanaman nie bolehlah kongsikan info yer...patik nie memang jahil tentang tanaman2 nie kecuali yang biasa2 sahaja...:)

p/s: tak dapat ngadap komputer mcm biasa from today sebab during this easter holiday ada seorang kanak2 istimewa yang tinggal bersama kami untuk beberapa hari... somehow it's not an easy job to look after him and Aidan and baby inside too, may Allah make it easier for us...:)

57 comments:

  1. salam kak. nampak gaya daunnya macam pokok bunga keembung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kot..ramai yg sahkan jwapan pertama nie..:)

      Delete
  2. ya..akak pun sependapat dgn hijaudaun...mcm pokok bunga keembung...

    ReplyDelete
  3. mungkin pokok bunga balsam/keembung

    ReplyDelete
  4. haah mmg pasti kak, pokok keembong...klau yg kluar nanti warna warni bungannya,cantik....buahnya akan meletop sendiri bila dh matang..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. warna warna yer bunganyer...hiii sy pun dah luper camaner bunga keembong nie..:)

      Delete
  5. sah pokok bunga keembung or impatient balsamina. Kalau dpt yg double petal lg mengancam. Lynn dah tanam 2 kali tp x menjadi. Katanya easy grow..hampeh!

    ReplyDelete
  6. Salam UA, patik pun tak arif dgn pokok misteri tuan hamba...tuh..hehe

    ReplyDelete
  7. Assalam ummu.....tak bpa arif tentang tanaman ni semua tp rasanya mcm pokok bunga...

    ReplyDelete
  8. Assalam Ummu...
    den pun dok tahu apakah jenis tanaman ini..hehhee...
    Oh! abg Aidan tumpis ada kawan lah ye minggu ni..mesti suka tu... Take care Ummu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkusalam atie..
      bunga keembong nie depa ckp..hehehe..yg abg tuhlah tak pandai kawan ngan abg aidan..hehehe

      Delete
  9. nampak daun mcm pokok keembung je.

    ReplyDelete
  10. Mana pula si Puan Puteri untuk beri jawapan

    ReplyDelete
  11. saya setuju ..amacam pokok keembung..daunnya serupa..nie pokok bunga..jenis cepat membiak..akan mengeluarkn buah jenis "meletup"...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buah meletop yer...akak nie dah lupa bunga keembong nie camaner...:)

      Delete
  12. salam ummu..busylah pulak nampaknya minggu ni..mudah2an segala urusan akan dipermudahkan....Kak siti rasa macam pokok keembung je nampaknya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau betullah pokok keembung tentu meriah dengan berbagai warnanya nanti...

      Delete
    2. Thanks kak...keembong yer...nanti kita sama2 tgk...

      Delete
  13. Ye, setuju dgn semua. Sy tak pasti pokok apa tp nmpak memang mcm pokok bunga.
    :) Dira

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishhh...ramai yg tahu...sy lak tak tahu..huhuhu

      Delete
  14. kalau tgk pada daun, macam keembung kan......

    ReplyDelete
  15. keembung tu ummu...banyak tu tumbuh..senang pulak awk tanam & bercambah..sy punya dulu agak lambat..bila dh besar ni tak berbunga-bunga..ntah apa tak cukup ntah

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga2 lebih bersabar dgn tetamu istimewa..besar pahalanya tu..in shaa allah dipermudahkan..:D

      Delete
    2. itulah yg sy heran tuh nadia..senang tul bercambah wpun benih dah lama..kena buang dr batas tanaman lah jwbnyer nie yer..hhehe...
      mmg kena byk bersabar ngan kerenah anak istimewa..sib baik abuaidan dah balik...leh take time off sket..:)

      Delete
  16. ayut pon rasa bunga..sbb ayut pernah tgk bentuk daun tu.. :) tp mcm biasa tak sure bunga apa :) moga urusan akak mudah nk jg tetamu istimewa serta aidan sekali....

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak lak yg tak pernah tgk..huhuhu...inshaallah yut..hyperactive sket tuh budak tuh.......

      Delete
  17. mcm bunga keembung jer....hhee....rasan nyer lah...

    ReplyDelete
  18. betul kata kawan2 tu ummu.....tu pokok bunga keembong bukan jenis sayuran he heee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummu mati2 ingatkan sayur tu yg tanam kat batas tuh...huhuhu

      Delete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. aah.. kalau bak di kata org.. rupa daunnya mmg cam pokok keembong.. sejenis tanaman berbunga.. bukan utk makan.. tapi bunga nya cantek.. buahnya kalau picit meletup.. :D selalu main buah dia waktu kecik2 dulu.. :D

    makyeng, jaga kesihatan sama ye.. and selamat menjaga aidan, baby dlm perut and jaga tetamu tu ye.. semoga semuanya di permudahkan dan berjalan dengan lancar..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah maknani...penat jugak tuh..maklumlah semuanya aktif termasuk yg dlm perut hehehe..ni abuaidan dah balik kerja...adelah ruang jgk nak take time off...sib baik esok dia dah mula cuti...:)

      Delete
  21. Mula tengok gambar biji benih, saya nak kata biji benih betik, tapi tengok anak pokoknya lain pula. Kawan sebelah ni kata kacip fatimah. Tergelak saya dengar.

    Saya bersama pengomen di atas. Pokok keembung menepati ciri-ciri gambar di bawah sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kacip fatimah..heheh..camaner agaknyer benih tuh yer...hehehe
      benih betik kecik sket lagi...:)

      Delete
  22. sekali pandan macam daun bunga keembung, tapi bila tgk biji benih tu, rasanya biji keembung bukan besar macam tu.. huhuhu, misteri sungguh...
    Semoga urusan menjaga anak istimewa tu dipermudahkan... take care yer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..mmg keembong kot...
      thanks nur..harap2lah nak aktif sangat mrk nie...heheh

      Delete
  23. macam bunga keembung aje..jahil juga bab2 tumbuhan ni..

    ReplyDelete
  24. pengalaman dari daunnya, saya kata pokok keembung.. nak kepastian kena tunggu jawape puteri prnama.. nak kesahihan,, tunggu la dia berbunga

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh..sy ingat nak cabut dr batas sayur tuh kalao bukan sayur...:)

      Delete
  25. kalu dari daun nampak cam bunga keembung,, tapi sikit cam sejenis ulam2 juga,.. entahlah x brp tau juag ni !

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum kak nor :)

    kalau kak xtahu ore lg la xtahu. hihi.

    ohh kak jago dio ko? bakpo?

    ReplyDelete
  27. As salam ummu,
    Ramai dah bagi jawapn utk pkk ni. Pkk keembung ni ore Kelate panggil dia inai pacar. Ingat tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkumsalam che adry...
      inai pacar...rsnya tak familiarlah ngan nama tuh...:)

      Delete
  28. Alamak UA...kalau ditanya pada OKje yang terlampau jauh jurang pengetahuannya...memang tak dapek den nak nolong hehe... macam daun bunga raya ek!
    siapakah insan istimewa itu wahai UA? hehe menyebok nak tau!

    ReplyDelete
    Replies
    1. okje nie merendah diri lak..bunga raya tuh mmg jauhlah sgt..hehehe...insan istimewa tuh biarlah jd rahsia dl yer....:)

      Delete
  29. Assalammualaikum dik,
    maaflah lewat respont.antar Ir.JR ke airport fly jam 6.30 pagi tadi.
    Pokok tu seperti yg rakan2 jawab tu, pokok bunga kembung@balsam.
    ada 5 warna tu..yg warna merah cili kelopak cantik tu.
    Rasanya tak sesuailah tanam atas batas..membazir ruang.alihkanlah sepokok dua kat tepi2 zinnia tu.k

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam kak...
      nampak gayanya kenalah cabut semua tuh yer kak..kalo nak alih dah besar..sure tak idup dah lepas tuh kan..huhuhu..buat rugi jer...:)

      Delete
  30. macam pokok bunga yg letup letup tu kan. asal bukan yg orang buat "rokok" tu sudah hihihi.
    owh all the best to u guys, hope all goes well.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkinlah kot yer nas sbb ramai orng ckp psl meletup2 nie..heheh..thanks..

      Delete
  31. tak dapet deng nak nolong...memang hancur lah ilmu pasal kehijauan ni...bab2 tumbuhan ni memang PC kurang arif...hihihi;p

    ReplyDelete
  32. salam, nor..a'ah..ini pokok balsam..sgt femes dlm subjek Sains,ngehehe!!!

    ReplyDelete
  33. hehehe.. tak kenal pun.. bagus jugak ye tambah pengetahuan...:)

    ReplyDelete
  34. haloo... kalo di tempat saya, itu namanya bunga anting-anting,,, ada berbagai macam warna, putih, merah, pink,, di rumahku ada itu bunga :)

    ReplyDelete

Harap maaf sekiranya jejak anda tidak mendapat kunjungan balik yea,..mana2 komen yang berbentuk pertanyaan inshaallah akan cuba dijawab sebaiknya..kalau tak sempat tuh mintak maaf banyak2lah yer..:)

Nuffnang Ads